محمدحسین صادقی تهیهکننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و محصول مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سهوره همزمان با اکران آنلاین آن در اپلیکیشن «شاد» توضیح داد: همانطور که اطلاع دارید، «لوپتو» اولین فیلمی است که در پلتفرم «شاد» اکران آنلاین میشود. این پلتفرم یک فضای تخصصی برای مخاطبان کودک محسوب میشود که عموما دانشآموزان و والدینشان از آن استفاده میکنند. اولین بازخورد انتشار «لوپتو» در این اپلیکیشن را هم از دختر خودم که دانشآموز است، گرفتم. تقریبا نیم ساعت بعد از انتشار فیلم بود که متوجه اکران فیلم شد و با خوشحالی خبرش را به من داد!
وی افزود: تا به امروز از اکران آنلاین «لوپتو» در پلتفرم شاد، بازخوردهایی خوبی را شاهد بودهایم. در همان روز اول آمار بازدید فیلم از مرز ۲۰ هزار بازدید گذشت که این آمار در کمتر از ۲۴ ساعت، آمار قابلتوجهی بود. بچهها هم بازخوردهای خوبی نسبت به فیلم داشتهاند چرا که فیلم فضای شادی برای آنها دارد. گروهی از این بچهها هم با نام فیلم آشنا بوده و آن را شنیده بودند اما به هر دلیلی امکان تماشای آن در سینما را به دست نیاورده بودند.
این تهیهکننده ادامه داد: به خصوص دانشآموزان و بچههای ساکن شهرهای کوچکتر که دسترسی به سینما نداشتند، خیلی از اکران آنلاین آن استقبال کردند و بازخوردهای خوبی هم از طرف آنها شاهد بودیم. حتی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی هم افراد مختلفی پیام گذاشتهاند که کار را در پلتفرم شاد دیدهاند و نسبت به آن واکنش نشان دادند. خیلیها هم میخواستند که با توجه به نیازی که در کشور وجود دارد کارهای بیشتری برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید شود. خودم فکر نمیکردم مخاطبان با این سرعت نسبت به اکران آنلاین فیلم واکنش نشان دهند.
صادقی درباره رایزنیهایی که منجر به عرضه این انیمیشن سینمایی در پلتفرم «شاد» شد، توضیح داد: من در حد کلیت در جریان این رایزنیها هستم. اصل موضوع مربوط به تفاهم میان سازمان سینمایی سوره و مجموعه بهمن سبز با آموزش و پرورش بوده است. آنها در این زمینه مذاکراتی داشتند تا به توافق برای عرضه محصول در پلتفرم «شاد» رسیدند.
وی افزود: در زمان اکران عمومی فیلم بدنه آموزش و پرورش از مدیران گرفته تا مسئولان بخش فرهنگی مدارس، همکاری خوبی با ما داشتند و در قالب تعامل خوب، فیلم را در سالنهای اختصاصی آموزشی و پرورش اکران کردیم. در تهران هم سینما فلسطین برای بازه زمانی نزدیک به ۲ ماه بهطور کامل به سینمای لوپتو تبدیل شد و بهصورت اختصاصی میزبان مخاطبان این فیلم بود. این سینما هم وابسته به آموزش و پرورش بود و مدیریت بالادستی نگاه خوبی به تولید محتوا برای کودکان داشتند. در ادامه همین تعاملات بود که شرکت پخش «لوپتو» با پلتفرم «شاد» برای اکران آنلاین به توافق رسیدند. از این به بعد هم میتوانیم شاهد استمرار این اتفاق باشیم.
تهیهکننده «لوپتو» گفت: امتیاز ویژه این اکران آنلاین، دسترسی گسترده مخاطبان هدف به این آثار است. بالاخره پلتفرمهای انتشار محتوا در اینترنت غالبا پولی هستند و برای طیف گستردهای از مخاطبان بالقوه این آثار شرایط دسترسی به این پلتفرمها مهیا نمیشود. به همین دلیل امیدوارم در آینده نزدیک شاهد عرضه محصولات دیگر در پلتفرم «شاد» باشیم.
صادقی درباره اینکه عرضه آنلاین انیمیشن سینمایی «لوپتو» در اپلیکیشن «شاد» آیا عایدی مالی برای صاحبان این آثار داشته است یا خیر هم توضیح داد: براساس توافقی که میان پخشکننده فیلم ما و مجموعه شاد صورت گرفته، بالاخره مباحث مالی هم لحاظ شده است و اینگونه نیست که این فرآیند هیچ عایدی مالیای برای صاحبان اثر نداشته باشد اما انتشار اثر برای مخاطب و دسترسی به آن رایگان است. این دسترسی رایگان هم مربوط به مأموریتهای فرهنگیای میشود که اپلیکیشن شاد برای خود در نظر گرفته است.
این تهیهکننده سینمای انیمیشن درباره سبقت گرفتن انیمیشن «بچه زرنگ» از «لوپتو» در زمینه رکوردهای فروش در سینمای کودک، تأکید کرد: واقعا از این اتفاق خوشحال هستم. من معتقدم هر چه انیمیشن ایرانی و فیلمهای کودک و نوجوان ایرانی مخاطب بیشتری داشته باشند و رکوردها را جابهجا کنند، منجر به خوشحالی همه ما میشود. بالاخره این اتفاق انگیزه ما برای تلاش در مسیر تولید آثار باکیفیتتر را تقویت میکند و هم باعث آشتی دادن بیش از پیش مخاطبان با سینمای ایران میشود.
وی افزود: اینکه «بچه زرنگ» تبدیل به پرفروشترین فیلم کودک تاریخ سینما شده، اتفاق مبارکی است و اینکه رکورد فیلم ما را شکستهاند، اصلا برای ما ناراحتکننده نیست.هم برای عوامل این فیلم خوشحالم و هم امیدوارم انیمیشنهای دیگری که در نوبت اکران هستند، بازهم موفقیت بیشتری را بهدست بیاورند و جریان تولید و اکران آثار ایرانی بهخصوص در قالب انیمیشنی روز به روز رونق بیشتری پیدا کند.
تهیهکننده «لوپتو» درباره بازخوردهای خاص مخاطبان کودک و نوجوان نسبت به این فیلم هم گفت: من در اکرانهای زیادی در کنار بچهها و در شهرهای مختلف به تماشای فیلم نشستم. یکی از بهیادماندنیترین صحنهها مربوط به سینمایی میشود که مملو از بچهها بود. معمولا هم میدانیم که رفتار بچهها حین فیلم دیدن شبیه به بزرگترها نیست و میدانیم که مدام با هم حرف میزنند و نمیتوانند ساکت بمانند. گروهی از بچههای ۵، ۶ ساله در این سالن در ردیف جلویی من نشسته بودند. فیلم به جایی رسید که کاراکتر علی باید دست به تصمیم میزد. یکی از این بچهها بلند گفت: «یعنی علی چه کار میکند؟» دختر بچه دیگری پاسخی داد که هنوز در خاطرم مانده است. او گفت: «حتما خدا و فرشته به او کمک میکنند!»
وی با اشاره به بازخوردهای دیگر مخاطبان کودک و نوجوان به این فیلم گفت: واکنش مخاطبان کودک و نوجوان که اساسا کاری ندارند یک فیلم را چه کسی و چگونه ساخته است، معمولا واکنشهایی صادقانه است و وقتی یکی از آنها میگوید فیلم قشنگی ساخته بودید و دستتان درد نکند، واقعا به دل آدم مینشیند. یکی از این مخاطبان کودک که گویی خیلی از فیلم لذت برده بود، وقتی از سالن خارج شد، از مسئول فروش بلیت بابت فیلم خوبش تشکر کرد! در حالی که همه عوامل فیلم آنجا ایستاده بودیم. این واکنشها واقعا برای همه ما خاطرهانگیز بود.
این تهیهکننده انیمیشن در پایان درباره تازهترین فعالیتهای خود گفت: در حال حاضر ۲ پروژه را در مرحله پیشتولید داریم. یکی از آنها یک انیمیشن سینمایی است که به محض قطعی شدن جزییاتش درباره آن اطلاع رسانی میکنیم. این انیمیشن پروژهای است که ما در زمان کرونا، عمده زمان خود را صرف شکلگیری داستان کردیم. تنها نکتهای که الان درباره این پروژه میتوانم به آن اشاره کنم این است که موضوع اصلی این انیمیشن سینمایی، هویت ملی است.
نظر شما